wat bedoelen ze met "bevestigen van de wielen doormiddel van een kit met centrale bevestigingen?

Ik was door de site van de keuring diensten aan het gaan en vond dit "bevestigen van de wielen doormiddel van een kit met centrale bevestigingen" bij de verboden tuning delen. En ik wist niet echt wat ze bedoelen. Kan er iemand mij helpen ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Reddie
10 jaar geleden
Kit betekent in dit geval geen lijm, maar een setje onderdelen.

Antwoorden (1)

Daarmee wordt bedoeld dat het niet toegestaan is om de wielen aan een voertuig (auto) anders te bevestigen dan door de fabriek voorgeschreven is.
Bijvoorbeeld door verbreding van de spoorbreedte waardoor de wielen tot buiten de wielkasten komen om de auto een breder uiterlijk te geven.
Hiervoor worden dan hulpstukken (een verbredingskit) op de wielnaaf gemonteerd waarop dan de wielen worden gemonteerd. Dat is dus niet toegestaan en reden voor afkeur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zit hydraulics dan ook in deze categorie ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat kan je wel verwachten.
Elke verandering aan een voertuig dat afwijkt van de oorspronkelijke type goedkeuring (de toelatingseisen) maakt dat bij periodieke keuringen geen goedkeuring meer wordt verleend. Afwijking op deze regel is dat zaken functioneel aangepast kunnen zijn en er voor deze aanpassingen een aparte goedkeuring is verleend.Hiervoor moet het voertuig dan een aparte keuring ondergaan waarna de aanpassingen op het kentekenbewijs worden vermeldt. Hydraulics kunnen functioneel zijn bij bepaalde auto typen om de bodemvrijheid te vergroten als deze in het originele ontwerp zijn toegepast.
Extreme hydraulics waarbij de auto tot een meter boven het wegdek wordt getild zijn waarschijnlijk meer een technisch gadget dan een functionele toepassing en daarmee niet toegestaan.